Hurtigrutens nyeste døpes i Antarktis
MS «Roald Amundsen» fortsetter å skrive historie: Nå blir Hurtigrutens nye hybridskip det første skipet noensinne som skal døpes i Antarktis.
MS «Roald Amundsen» er verdens første hybriddrevne cruiseskip, det første cruiseskipet i verden som har seilt kun på batterikraft – og snart det første skipet i verden som er døpt i Antarktis.
Den helt spesielle dåpen skal skje i begynnelsen av november, under hybridskipets første ekspedisjonscruise til Det hvite kontinentet, skriver rederiet i en pressemelding.
– Vi kan ikke tenke oss et bedre og mer passende sted å døpe et så unikt skip som MS «Roald Amundsen», sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
Døpes i is – med is
Skipet er oppkalt etter den norske nasjonalhelten Roald Amundsen, som var den første til å seile gjennom Nordvestpassasjen, den første som nådde Sydpolen og den første som beviselig har nådd Nordpolen. Under dåpsseremonien i Antarktis tar Hurtigruten opp arven etter Amundsen. MS «Roald Amundsen» skal nemlig døpes med et rituale brukt av polarhelten selv.
Da Amundsen døpte polarskuta «Maud» i 1917, byttet han ut den tradisjonelle champagneflasken med en isklump.
– Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nå skal du få føle litt av ditt rette element. For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave. Med vår dronnings tillatelse døper jeg deg Maud, sa Amundsen, før han selv svingte isklumpen mot skipets baug.
– For å hedre Roald Amundsen og den unike arven etter de norske polarheltene, tar vi opp igjen dette ritualet. Med vår over 125 år lange historie, skal vi bruke historiens første skipsdåp i Antarktis til å vise vår respekt for havet, miljøet og både tidligere og nålevende utforskere, sier Skjeldam.
Hurtigruten har foreløpig ikke avslørt hvem som blir MS «Roald Amundsens» gudmor.
Fartøyet er verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har skapt overskrifter verden rundt, som et utstillingsvindu for norsk skipsbyggings-kunst og maritim teknologi.
Batteripakkene skal hovedsakelig brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent, sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.
I slutten av juni skrev Hurtigrutens nybygde skip maritim historie, da hun som det første cruiseskipet i verden seilte på kun batteri.
Moderne design – grønn teknologi
Om bord er MS «Roald Amundsen» preget av moderne skandinavisk design. Blant høydepunktene er det unike Amundsen Science Center, store innen- og utendørs observasjonsdekk, evighetsbasseng, panorama-badstue, treningssenter, tre restauranter, barer, Explorer Lounge, suiter med private utendørs boblebad – og selvfølgelig den avslappede atmosfæren som kjennetegner alle Hurtigrutens skip.
– Skipet er ulikt noe annet i cruiseindustrien. Det som gjør det så enestående er den unike kombinasjonen av grønn teknologi, moderne skandinavisk design, og hvordan skipet er bygd for å forsterke gjesteopplevelsen, sier Skjeldam.
THE GREEN PIONEER: Bli med på virtuell omvisning på MS «Roald Amundsen»
Etter jomfruseilingene langs norskekysten fortsetter ekspedisjonsskipet videre mot Svalbard, Island, Grønland og gjennom Nordvestpassasjen, i kjølvannet av Roald Amundsens legendariske ekspedisjon. Fra Alaska går ferden sørover, langs vestkysten av USA og Sør-Amerika, før hun skal seile i Antarktis fra november 2019 til mars 2020. Hele sommeren 2020 skal MS «Roald Amundsen» seile ekspedisjonscruise i Alaska.
MS «Roald Amundsen»
Hva: Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip, spesialbygget for noen av verdens mest spektakulære farvann. Verdens første hybriddrevne cruiseskip, spekket med grensesprengende grønn teknologi som batteripakker.
Bygget: 2019, Kleven verft, Norge
Bruttotonn: 20.889
Lengde: 140 m
Bredde: 23,6 m
Dyptgående: 5,3 m
Gjester: 530
Lugarer: 265
Mannskap: 151
Fart: 15 knop
Fasiliteter: Fullt utstyrt Science center, observasjonsdekk, evighetsbasseng, panorama-badstue, treningssenter, tre restauranter, barer, Explorer lounge, komfortable lugarer, der over halvparten har private balkonger.
Foto: Hybridskipet MS «Roald Amundsen». Foto fra Hurtigruten.